string(1) "0"

do, 19 oktober 2023
Zie programma

GEANNULEERD

Soms verlopen plannen niet zoals we hadden gehoopt, maar dat betekent niet dat we opgeven. Wegens een te klein aantal aanmeldingen hebben we besloten om de bijeenkomst van donderdag 19 oktober naar een later moment te verplaatsen. We geloven dat deze extra tijd ons in staat stelt om meer ondernemers te inspireren en te laten zien hoe cruciaal het is om aandacht te besteden aan het welzijn van onze werknemers, ons kostbaarste kapitaal.

Eenzaamheid kan een onzichtbare vijand zijn die het werkplezier van medewerkers aantast en zelfs kan leiden tot ziekteverzuim. Denk je eens in: als de helft van je medewerkers last heeft van eenzaamheid, dan kun je een significant verschil maken door te investeren in het verminderen van die gevoelens. Het mooie daarvan is dat het niet alleen leidt tot meer werkplezier, maar ook tot minder uitval door ziekte, omdat eenzaamheid vaak de oorzaak kan zijn van gezondheidsproblemen. Als ondernemers kunnen we een positieve invloed hebben op dit aspect van het leven van onze werknemers, door middel van steun en middelen die hen helpen hun welzijn te verbeteren.

Binnenkort zullen we meer details delen over de nieuwe datum van ons evenement, en we hopen dat jullie allemaal betrokken zullen blijven bij dit belangrijke initiatief. Want eenzaamheid verdient een stem en een betrokkenheid van ons allemaal om aan de vermindering daarvan bij te dragen.

Samen maken we het verschil!

Speciale bijeenkomst Bedrijven/ Ondernemers, 19 okt. MKB Twente

Ontvangst met koffie/thee en iets hartigs
Alet Klarenbeek als spreker

Alet Klarenbeek is expert op het gebied eenzaamheid.
Ze is een inspirerende spreker en neemt haar toehoorders mee in een energieke – altijd op maat gemaakte – presentatie vol beeldmateriaal en persoonlijke verhalen. Met haar interactieve aanpak zet ze het publiek aan het denken over hoe het is om eenzaam te zijn en hoe we daar mee omgaan: in het leven, de maatschappij en in het eigen hoofd.

Panelgesprek met;
– Alet Klarenbeek
– MKB Twente
– Ondernemer Marc Woesthuis (Trimm)
– Deskundige woon en werk geluk (Domijn)
– Ervaringsdeskundige medewerker Team Nijhuis
17.30 uur afsluiting met een borrel en een hapje

Week tegen de Eenzaamheid, (28 sept. t/m 4 okt.)
Als ondernemer wel eens over nagedacht?

Waarschijnlijk ziet u, als ondernemer, elk jaar wel de aankondigingen van de zogenoemde Week tegen de Eenzaamheid. Heeft u wel eens nagedacht over het thema Eenzaamheid?
Wist u dat ongeveer de helft van de Twentenaren weleens eenzaam is? En wist u dat ca. 12% zeer ernstige eenzaamheid ervaart. Dit geldt dus ook voor uw medewerkers en collega’s.

Ertoe doen
Het gevoel ‘erbij te horen’ en ‘ertoe te doen’ is voor ieder mens een basisbehoefte. Maar steeds meer mensen voelen zich eenzaam. Van jong tot oud. Eenzaamheid is niet alleen een naar gevoel, het leidt ook tot gezondheidsrisico’s en minder meedoen in de samenleving. Daarom is het zo belangrijk dat we ons blijven inzetten voor mensen die zich eenzaam voelen.

Samenwerking
Tegelijkertijd is het verminderen van eenzaamheid een complexe opgave. Al is het maar omdat de oorzaken ervan diep in de haarvaten van onze samenleving zitten; ieder mens anders met eenzaamheid omgaat en er geen pasklare oplossingen zijn. Ook rust er een taboe op het thema en praat je er al helemaal niet over op het werk.
Maar weet je wel genoeg van je collega’s? En wat als de collega uiteindelijk “uitvalt” door eenzaamheid?

We geloven dat de sleutel tot een oplossing ligt in samenwerking in die samenleving. In de afgelopen jaren hebben we, als Samen1Enschede/ Samen1Twente, gewerkt aan een veelzijdige maatschappelijke beweging met gemeenten, maatschappelijk organisaties, bedrijven, cultuurinstellingen, woningcorporaties, onderwijsinstellingen, burgerinitiatieven etc. Zo ontstaat een in de samenleving gewortelde aanpak die mensen met eenzaamheidsgevoelens bereikt en steunt. Familie, vrienden, buren, kennissen, vrijwilligers zijn er voor elkaar. Eenzaamheid verminderen vraagt wat van ons allemaal. Juist ook binnen het bedrijfsleven.
Ontmoetings- en maak-eens-een-praatje events
(domein overstijgend en diverse doelgroepen)

Des te meer reden veel aandacht voor dit thema te hebben en te zorgen voor veel bewustwording binnen allerlei domeinen. De week tegen eenzaamheid biedt daarvoor de ideale kans.

We organiseren vanuit Samen1Enschede ontmoetings- en maak-eens-een-praatje events
met als doel:

– Bewustwording: het delen van kennis: hoe herken en signaleer ik eenzaamheid.
In de events geven we buurtbewoners, organisaties, etc. de bewustwording om
eenzaamheid te kunnen signaleren en tools om het gesprek met eenzame mensen
aan kunnen gaan, tevens kunnen de initiatiefnemers zoveel mogelijk hun eigen
initiatief presenteren.
– Mensen en organisaties te activeren om zelf aan de slag te gaan met eenzaamheid
– Het ophalen van verhalen/ervaringen eenzaamheid (betrekken
ervaringsdeskundigen)
– Het verbeteren van samenwerking (incl. het verbinden van initiatieven) op het gebied
van eenzaamheid: we stimuleren elk domein bewoners, initiatiefnemers, organisaties
om met initiatieven, ideeën en verhalen te komen om eenzaamheid te bestrijden..
Samen1Enschede zorgt vervolgens voor verbindingen met andere domeinen..
Eenzaamheid kan alleen aangepakt worden als we ons als samenleving
hier samen verantwoordelijk voor voelen.

De events zijn voor dit jaar al geweest.

Voor meer info zie www.samen1twente.nl of www.maakeenseenpraatje.nl

Jeroen Ottink