Anne te Koppele|ma, 17 oktober 2022|Algemeen

MKB Twente in de media

Crisis na crisis, dat voelen Twentse ondernemers: ‘Het is en, en, en. Daar maak ik me zorgen over’

Bron: Tubantia, 17 oktober 2022, door Arjan te Bogt

ENSCHEDE – Hoge energielasten, stijgende lonen en dan moet ook de coronasteun nog worden terugbetaald. Het leidt tot zorgen en onzekerheid onder Twentse ondernemers, helemaal bij hen die de coronagelden gebruikt hebben om andere gaten te dichten. „We gaan het aantal faillissementen zien stijgen.”
Het was een makkelijke regeling, zegt Albert van Winden. „Wat je aanvroeg, kreeg je ook.” De voorzitter van MKB Twente, de vereniging voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, weet dat er bedrijven zijn geweest die met name in het begin van de coronacrisis daar maximaal gebruik van hebben gemaakt. Zonder te weten of ze op dat moment het geld nodig hadden.

In veel branches viel de uiteindelijke omzetderving mee, zegt Van Winden, en is er meer steun aangevraagd dan nodig was. Die moet de komende vijf jaar – of zeven jaar, als uitstel bij de Belastingdienst is aangevraagd – worden terugbetaald. Per 1 oktober is die periode ingegaan. „We hebben nog niet gehoord over problemen”, zegt de MKB Twente-voorzitter. „Maar het is nog vroeg. En we weten dat er bedrijven zijn die de lening gebruikt hebben voor verliezen die waren gemaakt.”

Lonen doorbetalen
In Twente maakte 37 procent van de ondernemers gebruik van coronasteun, tonen cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek aan. Bedrijven met tussen de twee en vijftig werknemers – de grootste groep aanvragers – maakten vooral gebruik van de tegemoetkoming vaste lasten, uitstel van belastingbetaling en de loonkostenregeling, om personeel door te kunnen betalen. Die laatste twee regelingen waren ook bij grote bedrijven in trek.

Het is niet alleen het terugbetalen van de coronasteun waar ondernemers mee te maken hebben, geeft André van der Loo van petflessenproducent Dumocom aan. Hij is tevens voorzitter van de Industriële Kring Twente (IKT), afdeling Almelo. „Er is geen een branche waar ondernemers zeggen: de komende jaren gaan voorspelbaar zijn. En die onzekerheid is een slechte raadgever.”

Albert van Winden, voorzitter MKB Twente: “We rollen van de ene in de andere crisis. Dat is spannend.”

Van der Loo verwacht dat het aantal faillissementen zal stijgen, mede omdat corona- en energiecrisis in elkaar overlopen. „Bedrijven zien het aantal orders teruglopen, terwijl de lonen omhooggaan. Dat gun je je mensen, omdat personeel ook zegt: ‘Ik red het thuis niet’. Maar het is wel en, en, en. Daar maak ik me zorgen over.” Recente berichten over grote winsten in het bedrijfsleven zeggen hem niet zoveel. „Hét bedrijfsleven bestaat niet. Er is een grote groep waar het geld nooit tegen de plinten op klotst.”

Timing ‘niet fijn’
De timing van het terugbetalen is ‘niet fijn’, zegt Loes Hassink, voorzitter IKT Haaksbergen en directeur van Hassink Verpakkingsdrukwerk. „Het is een spannende periode, een rare tijd.” Ze wijst erop dat alle kosten stijgen en benoemt net als Van der Loo het ‘crisis op crisis-probleem’. „Aan de andere kant: je bent als ondernemer altijd bezig met je liquiditeitsbegroting. Dat hoort erbij. Net als onzekerheid.” De kunst is volgens haar om positief te blijven. „Het glas is altijd halfvol.”

Regionaal MKB-voorzitter Van Winden geeft aan dat bedrijven altijd bij zijn organisatie terechtkunnen met vragen. „We rollen van de ene in de andere crisis, dat is spannend. Vooral bij bedrijven die veel energie nodig hebben.” Van Winden zegt blij te zijn dat de overheid daarvoor nu met tegemoetkomende maatregelen komt. „Al is het afwachten of dat voldoende is.”