Anne te Koppele|do, 1 december 2022|Algemeen

Albert van Winden, voorzitter MKB Twente: “Als ondernemer wil je graag ondernemen. Bezig zijn met jouw product of dienst voor de klant. Nadenken over de kansen in de markt. En daar energie uit halen om dat elke dag weer opnieuw te doen. Maar bij dat ondernemen komen vaak vragen naar boven die je als ondernemer niet kunt beantwoorden. Of zaken die je overkomen en je ineens voor het blok zetten. Zoals de coronapandemie en nu de energiecrisis. Hoe moet je dan handelen? Wat moet je dan als ondernemer doen? Vragen die schreeuwen om oplossingen. Want het gaat over het voortbestaan van je bedrijf.”

ROZ en MKB Twente
“Dan is het goed te weten dat er een ROZ is die al jouw vragen begrijpt en ze ook goed kan beantwoorden”, vertelt Albert. “Waardoor je weer verder kunt met ondernemen. Daar waar jij energie van krijgt. En weet dat er een vereniging is van en voor MKB’ers, MKB Twente. MKB Twente-leden hebben vaak dezelfde vragen die jij ook hebt, met hen kun je sparren over oplossingen. Mocht je een vraag hebben, neem dan contact op met ROZ of MKB Twente. Zij zijn ervoor om je verder te helpen. Ik wens je goede zaken!”

Van starten tot stoppen
ROZ (Regionale Organisatie Zelfstandigen) ken je misschien nog van de Tozo. De regeling die zij in coronatijd uitvoerden. Jij kunt nog steeds bij ROZ terecht. Ze doen namelijk nog veel meer. ROZ helpt ondernemers in Twente en de Achterhoek bij alle fasen van het ondernemerschap. Van starten tot stoppen, en alles daar tussenin. Dit kan zijn met advies, financiële steun, trainingen, coaching of schuldhulpverlening. Ook geeft ROZ trainingen en advies bij impact ondernemen. En adviseren zij ondernemers bij het invullen van SROI en bij sociaal inkopen. ROZ is een overheidsorgaan en werkt voor en in opdracht van bijna alle gemeenten in Twente en de Achterhoek waardoor de dienstverlening voor ondernemers veelal kosteloos is.

Hulp bij schulden
Voor veel ondernemers nemen de lasten toe. De lonen stijgen, de grondstoffen worden duurder, de energiekosten stijgen. En daar komt ook de terugbetaling van de uitgestelde belasting bij. “Ontzettend knap als je zelfstandig in staat bent al deze problemen het hoofd te bieden. Mocht dat niet lukken, dan is dat geen schande”, benadrukt Rob Hilarius, manager van ROZ. “Kom je in de problemen, praat erover. En zoek hulp. Mogelijk kunnen wij je helpen via het Bbz of met schuldhulpverlening.” Bekijk de mogelijkheden op www.rozgroep.nl/ondernemers

Ondernemen met impact
“Als ondernemer ontkom je er niet meer aan. Naast winst maken kun jij ook voor meer impact zorgen. Waardoor de wereld een stukje mooier wordt. Daar helpen we bij met trainingen en advies”, aldus Marloes Bertelink, één van de drie adviseurs impact ondernemen. Bekijk alle impact-trainingen en informatie over de dienstverlening via www.rozgroep.nl/impactondernemen