Anne te Koppele|do, 10 februari 2022|Algemeen

‘Samenleving volledig openen en quarantaineregels versoepelen’

De rek was er uit! Versoepelingen van de afgelopen weken zijn een mooie opmaat naar een volledige opening van de samenleving

Begin januari konden we er niet meer omheen, de rek was er volledig uit voor het MKB. Albert van Winden, voorzitter van MKB Twente sprak zich hierover duidelijk uit in de Twentse media: “Het was voor ondernemers niet langer te accepteren. Ook de economie verdient aandacht, niet alleen het virus. We verwachten dat er een ‘uitbraak van faillissementen’ komt.” MKB Twente onderstreept deze visie nog altijd en verwacht nog een aanmerkelijke nasleep. Bij menig ondernemers is het spaargeld er aangegaan en daarna zijn ze ingeteerd op hun pensioen. Met name kledingwinkels, horecabedrijven en kappers zijn echt vreselijk de dupe geworden van de situatie.

MKB Twente was evenals MKB Nederland verheugd met de versoepelingen van de afgelopen weken ‘Het is voor vele tienduizenden ondernemers én hun medewerkers een zegen dat ze weer aan de slag kunnen, zij het nog wel met een aantal randvoorwaarden. Dit is een mooie opmaat naar de volledige opening van de samenleving, waar heel Nederland zo naar snakt.’

De laatste signalen zijn dat de economie weer open gaat. VNO-NCW en MKB-Nederland roepen het kabinet op alle beperkingen er af te halen. ‘Nu het hoge aantal besmettingen nog altijd nauwelijks leidt tot extra druk in de zorg, kunnen we ook de laatste stap naar volledige opening zetten, net als in de ons omringende landen’, aldus de ondernemingsorganisaties. ‘Er is geen reden meer om langer te wachten.’ Ze vragen het kabinet ook te bezien hoe de quarantaineregels verder kunnen worden versoepeld, zodat alleen mensen die corona hebben nog thuis zitten en de periode van isolatie zo kort mogelijk wordt. ‘Anders raakt het land ontwricht nu steeds meer sectoren en bedrijven platliggen door de hoge uitval als gevolg van de quarantaineregels.’ Klik hier om het volledige bericht van MKB Nederland te lezen.