Anne te Koppele|wo, 13 maart 2024|Algemeen

In een voortdurend bewegende wereld is innovatie de sleutel tot het voortbestaan van elk bedrijf. Of het nu een start-up of een gevestigde onderneming is. Tegenwoordig streven steeds meer grote bedrijven ernaar zichzelf om te vormen tot corporate start-ups met als doel wendbaarder en innovatiever te zijn. De samenleving ontwikkelt zich in rap tempo en nieuwe technologieën dienen zich voortdurend aan. Daarom is het cruciaal om trends en ontwikkelingen bij te houden en vooruit te kijken naar wat er komen gaat en daarop te anticiperen.

Innoveren is anticiperen
Bij Moore MKW begrijpen we dat innovatie draait om het ontdekken van nieuwe kansen, het realiseren van dromen en het creëren van impact. Wij ondersteunen bedrijven die streven naar groei, ambitie tonen en hun concurrenten willen overtreffen om zo het rendement en de continuïteit te verbeteren. Innovatie is dus cruciaal voor elk bedrijf. Als ondernemer is het belangrijk om alert te zijn op nieuwe trends en technologieën, ongeacht hoe succesvol je op dit moment bent. Onderzoek toont aan dat innovatieve bedrijven zich beter onderscheiden, effectiever concurreren en nieuwe marktkansen benutten. Dit is essentieel voor het voortbestaan van je onderneming.

Denken in kansen in plaats van risico’s
Hoewel onderzoek aantoont dat veel innovaties falen, brengt het niet-innoveren evenveel, zo niet meer, risico’s met zich mee. Bij Moore MKW helpen we je om vooruit te kijken en kansen te grijpen die anderen misschien over het hoofd zien. Innovatie omvat diverse aspecten en kan voor elke ondernemer anders worden ingevuld. Of het nu gaat om nieuwe producten of om vernieuwing op het terrein van verdienmodellen, product-marktcombinaties, organisatiestructuren en bedrijfsprocessen: er zijn tal van mogelijkheden waar wij je graag over adviseren.

Risico verlagen: tips
Innovatie vereist aanzienlijke investeringen in tijd en geld, zonder gegarandeerd succes. Best spannend, dat begrijpen we. Het vermijden van risico is al een belangrijke stap in de goede richting voor succesvol innoveren. Vanuit onze ervaring zijn er meerdere belangrijke aandachtspunten als goede voorbereiding:

• Ontwikkel een duidelijke ambitie- en innovatiestrategie.
  • Wees actiegericht en daadkrachtig.
  • Creëer een cultuur rondom innovatie waarbij fouten mogen worden gemaakt en ideeën bij voorbaat interessant zijn.
  • Zorg voor een adequaat en vooruitstrevend team met voldoende creativiteit.
  • Toets aannames en maak realistische inschattingen.
  • Kijk naar het juiste moment om te innoveren.
  • Maak inzichtelijk welke middelen nodig zijn.
  • Maak een realistische planning en werk in (kleinere) stappen.
  • Wees flexibel en oplossingsgericht.

Open nieuwe deuren met Moore MKW Corporate finance
In ons werk krijgen we vaak een kijkje achter de schermen bij verschillende soorten bedrijven. Zo zien we veel nieuwe verdienmodellen, technologische innovaties en innovatieve organisatievormen, en blijven we altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Van die ervaring kun jij gebruikmaken.

Een gesprek met Moore MKW Corporate finance biedt de mogelijkheid om nieuwe inzichten te krijgen in jouw bedrijfsvoering, waardoor innovaties mogelijk effectiever en sneller geïmplementeerd kunnen worden. Samen kijken we graag naar kansen om jouw bedrijf innovatiever te maken. Waarom? Omdat het werkt!

Jouw financieel-strategische partner
Wij zijn jouw strategische en onafhankelijke partner op het gebied van financieel-strategische vraagstukken. Ons team bestaat uit 22 ervaren professionals met achtergronden in onder andere het bankwezen, accountancy en investeringsmaatschappijen.

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe innovatie jouw bedrijf kan versterken en je rendement kan verbeteren!

Neem contact op:

Jens Ruesink