Anne te Koppele|do, 13 juli 2023|Algemeen

Zorg dat je jouw marketing inzet meetbaar maakt

Sinds 1 juli jl. is Universal Analytics vervangen door het nieuwe Google Analytics 4, ook wel GA4 afgekort. Met GA4 voldoet Google beter aan de eisen en wensen van haar gebruikers. Het is flexibeler en eenvoudiger naar wens per gebruiker aan te passen. Daarnaast geeft GA4 ook meer inzicht in gebruikersdata over verschillende apparaten en platformen. De grootste verandering zit hem in de manier van meten.

De standaard rapporten zien er in GA4 behoorlijk anders uit dan we gewend zijn vanuit Universal Analytics. Uiteraard kun je deze rapporten in Google Analytics 4 instellen op basis van rapporten die je nu al hebt in Universal Analytics.

Bouw het landingspagina rapport

Deze data is essentieel voor het bepalen van je contentstrategie, pagina optimalisatie voor SEO en vaststellen welke pagina’s conversie optimalisatie behoeven.

GA4 biedt geen standaard landingspagina rapport. In de volgende stappen leg ik uit hoe je deze gewilde data ook daar permanent inzichtelijk maakt door eenmalig wat voorkeuren te wijzigen.

  1. Open Google Analytics 4 en navigeer naar: Rapporten > Acquisitie > Verkeersacquisitie.
  2. Klik rechtsboven op het potlood om het huidige rapport aan te passen. Het aanpassen van dit rapport wijzigt niets aan de manier hoe je data verzamelt. Je maakt dus niks kapot, we voegen enkel nieuwe weergave opties toe aan het bestaande rapport.
  3. Om landingspagina’s inzichtelijk te maken klik je op ‘Dimensies’.
  4. Klik vervolgens op ‘+ Dimensie toevoegen’. Scroll in de lijst tot je ‘Landingspagina’ ziet. Klik op toevoegen en sla het rapport op. Kies voor opslaan in huidige rapport en ga vervolgens linksboven terug naar het rapport.
  5. Nu kun je in de dropdown kiezen voor ‘landingspagina’ en heb je inzicht in de pagina’s waarop bezoekers op je website zijn geland.

Meer Google Analytics 4 rapporten bouwen vind je op de website van Dtch. Digitals.

Heb je vragen?

Contact opnemen