Anne te Koppele|di, 21 juni 2022|Algemeen

Betalingsregeling voor opgebouwde belastingschuld door bijzonder uitstel

Ondernemers die gebruik hebben gemaakt van het bijzonder uitstel van betaling, hebben van 12 maart 2020 tot en met 31 maart 2022 een belastingschuld opgebouwd. De Belastingdienst biedt daarvoor een betalingsregeling aan. Ondernemers krijgen van 1 oktober 2022 tot 1 oktober 2027 de tijd om de belastingschuld af te betalen. Ze betalen elke maand een vast bedrag aan de Belastingdienst, inclusief invorderingsrente. De uiterste betaaldatum van de 1e termijn is 31 oktober 2022.

Ondernemers hebben van de Belastingdienst een brief ontvangen met daarin:

• een overzicht van de totale belastingschuld
  • de voorwaarden van de betalingsregeling
  • het maandbedrag van de betalingsregeling

Belastingschuld sneller afbetalen, voor 1 augustus

Als ondernemers eerder willen afbetalen, kan dat natuurlijk ook. Voor de belastingen die ze niet hebben betaald, hebben ze (naheffings)aanslagen gekregen. Voor 1 oktober 2022 kunnen ze al 1 of meer van deze aanslagen betalen. Ondernemers moeten hierbij het kenmerk van de (naheffings)aanslag vermelden.

De Belastingdienst berekent het maandbedrag voor de betalingsregeling ná 1 augustus 2022. Betalen Ondernemers al vóór 1 augustus 2022 een deel van de belastingschuld waarvoor de betalingsregeling geldt? Dan wordt het totale bedrag dat via de betalingsregeling wordt afbetaalt, lager. Dus ook het bedrag dat ze per maand gaan betalen.

Belastingschuld sneller afbetalen tussen 1 augustus en 1 oktober 2027

Betalen ondernemers tussen 1 augustus 2022 en 1 oktober 2022 een deel van de belastingschuld waarvoor de betalingsregeling geldt? Of betalen ze tussen 1 oktober 2022 en 1 oktober 2027 naast het vaste maandelijkse bedrag extra af? Dan blijft het maandbedrag gelijk, maar wordt de looptijd van de betalingsregeling korter.

Als ondernemers willen dat de Belastingdienst in plaats daarvan het maandbedrag aanpast, moet er een verzoek gedaan worden. Als de looptijd van de betalingsregeling korter wordt of het maandbedrag lager, levert dit wel een rentevoordeel op.

Als bijlage (download) tref je de rekenhulp Betalingsregeling bijzonder uitstel van betaling vanwege de coronacrisis aan:  Rekenhulp aflossing coronaschuld. Hiermee kun je het volgende berekenen: het maandbedrag, het totaalbedrag (inclusief invorderingsrente), de looptijd van de afbetaling en de einddatum van de afbetaling.

Invorderingsrente

Verder wil ik nog wel mededelen dat de invorderingsrente vanaf 1 juli 2022 stapsgewijs omhoog gaat:

• 1% vanaf 1 juli 2022;
  • 2% vanaf 1 januari 2023;
  • 3% vanaf 1 juli 2023; en
  • 4% vanaf 1 januari 2024.

Bovenstaande geldt voor alle belastingschulden.

NOW

De definitieve aanvraagperiode voor NOW 1e en 2e aanvraagperiode is inmiddels verstreken. Voor de aanvraagperiodes 3 tot en met 6 kan een definitieve aanvraag ingediend worden tot en met 22 februari 2023. Als er een te betalen bedrag uitkomt, kan er een betalingsregeling getroffen worden met het UWV voor maximaal 60 maanden.

213 faillissementen in eerste kwartaal 2022 bij bedrijven met coronasteun

Kom je er niet (helemaal) uit of heb je andere fiscale en belastingvragen? Neem dan contact op met Tim Evers van KroeseWevers, per mail via tim.evers@kroesewevers.nl of telefonisch op nummer +31 6 82 84 89 82.