Anne te Koppele|do, 12 januari 2023|Algemeen

Subsidies vrijetijdseconomie

Vergroening en innovatie zijn belangrijke speerpunten voor het verbeteren van de vrijetijdseconomie.

Er is steeds meer aandacht voor natuur en biodiversiteit, ook op toeristische bedrijven. We zien campings met natuurvriendelijker inrichting, restaurants en hotels die hun terras groener inrichten en ook steeds meer arrangementen rond natuurbeleving en gastronomie. En dat is niet voor niets want de gast waardeert die verbinding met natuur en groen enorm. En de ondernemer van nu is steeds omgevingsbewuster bezig, wetend dat biodiversiteit, klimaat en energievraagstukken vragen om goede oplossingen.

Tegelijk zien we dat het voor veel ondernemers een soms lastige stap is om echt iets met natuur en biodiversiteit op het eigen terrein te doen. Daarom hebben we als Gastvrij Overijssel een aantal mogelijkheden om je daarin te helpen:

Tips en regelingen
– De regeling vergroenen entree/aanzicht, waarmee we een goed advies grotendeels financieren en daarnaast een klein deel meefinancieren in de uitvoering. Klik hier voor de details.
– Bedrijfsnatuurplan: wil je de groene structuren en natuur op en rond jouw bedrijf versterken? Dan kan een bedrijfsnatuurplan je goed op weg helpen. Wij hebben de mogelijkheid jou daarvoor een voucher van € 2.500 aan te bieden, uitgaande van tenminste 50% cofinanciering.
– Kennis en inspiratie: heb je plannen/ideeën voor meer natuur rondom jouw bedrijf en ben je benieuwd naar de mogelijkheden en behoefte aan kennis en advies: neem contact met ons op en we helpen je graag op weg! In sommige gevallen kunnen we met een ontwerp-atelier jou als ondernemer verder op weg helpen. We staan open voor alle plannen en ideeën, dus neem vooral contact met ons op.
– Met enige regelmaat organiseren wij inspiratiesessies en excursies langs voorbeeldbedrijven. Heb je hier interesse in, meld dat bij ons en we houden je op de hoogte.

Wil je iets met het vergroenen van jouw bedrijfslocatie maar weet je nog niet precies hoe, of heb je al wel ideeën maar kan je daarbij ondersteuning gebruiken? Of het nu gaat om kennis en advies, financiële ondersteuning of gewoon een inspirerend gesprek: Wout Nieuwenhuis van Gastvrij Overijssel helpt je graag op weg!