Anne te Koppele|ma, 18 december 2023|Algemeen

Hoe voorkom je verzuim door werkstress?

Als ondernemer heb je jouw medewerkers hard nodig om het bedrijf draaiende te houden. Zeker in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt, toenemende werkdruk en stijgend verzuim. Door te focussen op werkplezier en de juiste balans voor je medewerkers kun je verzuim door werkstress verlagen of voorkomen. Benieuwd hoe je dat doet? ArboNed geeft je tips en handvaten.

Juiste balans
Het werk stelt bepaalde eisen die medewerkers energie kunnen kosten, bijvoorbeeld een structureel hoge werkdruk. Maar zij kunnen ook energie van hun werk krijgen, bijvoorbeeld door steun van collega’s of leidinggevenden. Het is belangrijk om er als ondernemer voor te zorgen dat zaken die stress veroorzaken en zaken die energie geven voor je medewerkers in balans zijn.

Meer werkplezier
Herken je signalen van werkstress in je bedrijf? Ga dan het gesprek aan en kijk hoe je er samen voor kan zorgen dat jouw medewerkers meer plezier in het werk krijgen. Bijvoorbeeld door ze meer regelmogelijkheden te geven om hun werk aan te passen. Maar ook door je waardering uit te spreken en je medewerkers het gevoel te geven echt onderdeel uit maken van het bedrijf.

Praktische oplossingen
ArboNed helpt je graag met het voorkomen van verzuim door werkstress op een manier die bij uw bedrijf past. Doe je het zelf met hulp van onze (online) hulpmiddelen? Besteedt je liever alles uit? Of kies je voor een middenweg?

– Zelf doen: Gebruik deze praktische tips of gids om signalen van werkstress bespreekbaar te maken en samen met je medewerkers tot een oplossing te komen.
– Samen doen: Kun je hulp gebruiken bij het voorkomen van verzuim door werkstress? Mijn Organisatie-expert biedt u 2, 4 of 8 uur hulp aan van onze ervaren consultant.
– Laten doen: Ervaart jouw medewerker stress en/of psychische klachten? Neem dit dan serieus en schakel een bedrijfsmaatschappelijke werker of psycholoog van ArboNed in. Zij kunnen je medewerker coachen en samenwerken aan een betere balans.

Nog meer tips en handvaten
Ben je op zoek naar nog meer tips en handvaten om verzuim door werkstress te voorkomen? Je vindt ze op de themapagina van ArboNed.

Dit artikel is geschreven door ArboNed