3 redenen waarom netwerken zo belangrijk is als ondernemer?

3 redenen waarom netwerken zo belangrijk is als ondernemer?

11-12-2018

Gedurende mijn stage bij MKB Twente heb ik meegeholpen bij de organisatie van een aantal evenementen. Een belangrijk element tijdens deze evenementen is netwerken, kennis delen en nieuwe mensen leren kennen. Maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk om een netwerk te hebben?

 

1. Nieuwe mensen openen nieuwe mogelijkheden
Tijdens het opbouwen van een netwerk leer je veel verschillende mensen kennen. Vaak hebben alle mensen binnen jouw netwerk andere kennis en werken in een andere sector. Verschillende sectoren zijn de financiële, juridische, zakelijke, commerciële of maatschappelijke sector. De vraag is nu, waarom heb ik al deze mensen nodig? Stel binnen je bedrijf loop je eventjes helemaal vast tijdens het bijhouden van je boekhouding of je wil een interessante samenwerking aan gaan. Het is dan makkelijk om via een korte lijn even snel een belletje te doen aan een financieel adviseur. Op deze manier hoef je niet altijd een professioneel gesprek aan te vragen bij een financieel bedrijf.

 

2. Van elkaar leren/ samenwerken
Bedrijven op dezelfde markt zijn vaak continu met elkaar aan het concurreren. Ons doel is om ervoor te zorgen dat we beter worden dan dat zij zijn en dat we een beter product of betere service aan onze klanten kunnen bieden. Vaak hebben zij iets wat jij niet hebt en andersom, maar wat nou als we deze kennis en ervaring met elkaar delen. Dat we bijvoorbeeld de starters een klein zetje geven om mee te groeien op de markt. De volwassen bedrijven kunnen weer leren van de nieuwe en frisse ideeën die deze jonge starters meebrengen. Kortom, samenwerken maakt de markt waarop jullie fungeren sterker en laat mogelijkheden op de markt groeien.

 

3. Bekendheid/ aanzien/ status
Je bent een startup onderneming. Nieuw op de markt, krijgt op dit moment nog kleine opdrachten en als ondernemer doe je bijna al het werk alleen of met je compagnon. Het doel dat je gesteld hebt voor het komende jaar is groeien. Je wil winstgevend worden en/of blijven. Een van de belangrijkste dingen is het creëren van naamsbekendheid. Mensen moeten je leren kennen, je onthouden en herkennen. Dit bereik je door een gezicht te creëren die mensen aan jouw bedrijf doet herinneren.

 

Kortom, een netwerk komt altijd van pas. Het creëert naamsbekendheid voor jou als ondernemer en voor jou bedrijf. Als anderen weten wat je doet, dan kunnen ze je vragen om hulp of een interessante samenwerking met je aan gaan. Als laatste, is het natuurlijk ook heel leuk om bekenden tegen te komen op een beurs, netwerkborrel of afspraak waar je even een praatje mee kan maken.